Byggeri
3 mins read

Skrankepaverne lever i bedste velgående

28/04/2025, 11:37
En skrankepave ved sit skrivebord med stakke af dokumenter.
Billedet er AI-genreret
Agner Clausen Agner Clausen
Like 0

Paven i Rom er død, men herhjemme trives skrankepaverne som aldrig før. iRadar kunne således i begyndelsen af april måned berette, at kommunal smøl i forbindelse med behandling af byggesager koster dyrt på virksomhedernes bundlinje. Specielt slemt står det til i Slagelse, hvor det i gennemsnittet tager 251 dage at behandle en byggesag.

Problemets omfang

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af SMVdanmark, begrænser problemet sig ikke til byggebranchen. Analysen viset, at store og små virksomheder i alt for høj grad at blive mødt med intimidering, mistillid, korte svarfrister og urimelige krav fra det offentlige, ja knap hver tredje virksomhed føler sig dårligt eller uretfærdigt behandlet af myndighederne.

Jakob Brandt, administrerende direktør i SMVdanmark, peger på problemets omfang:

“Det her handler ikke om enkeltsager eller tvivlsom service. Der er tale om udbredt skrankepaveri, hvor virksomheder på daglig basis bliver talt ned til, mistænkeliggjort og kastet rundt i et ugennemskueligt bureaukrati. Det skriger på handling og på et opgør med en virkelig uhensigtsmæssig kultur.”

Det er blevet værre

Analysen tyder på, at tendensen er blevet værre.

“Når vi taler med virksomhederne, giver mange udtryk for, at der er sket et skred i kulturen i de offentlige myndigheder. Virksomhederne har ikke længere den opfattelse, at myndighederne er til for at yde en service. De oplever, at myndighederne opfatter sig selv som ufejlbarlige og affejer kritik med en henvisning til klageinstanserne,”siger Jakob Brandt.

En fælles interesse

Det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt, da både private og offentlige virksomheder burde være interesserede i hurtige og gnidningsfrie sagsbehandlinger.

Hos SMVdanmark er man ikke i tvivl om hvordan problemet skal gribes an:

“En grundig undersøgelse og øget ledelsesfokus kan være et godt sted at starte. Vores analyse dokumenterer, at vi har et problem. Nu må næste skridt være at finde ud af, hvad det er internt i den offentlige sektor, der gør, at servicen opfattes så ringe og så grænseoverskridende. I den forbindelse ser vi meget gerne, at de store fagforbund som DJØF og HK kommer på banen. Vi bør have en fælles interesse i at forbedre mødet mellem sagsbehandler og virksomheder,” siger Jakob Brandt.

Ledelsen må tage ansvar

Alexander Søndergaard, der er underdirektør i SMVdanmark, peger på at smøleriet i byggesager kræver politisk fokus:

– Kommuner med lange sagsbehandlingstider bør have et ledelsesmæssigt fokus på området. Erfaringer viser, at kommuner, der målrettet arbejder for at sænke sagsbehandlingstiden også lykkes med det, siger Alexander Søndergaard.

For at underbygge dette, fremhæver han Københavns kommune som case:

– Med udgangspunkt i Københavns Kommune kan vi se, at en målrettet indsats kan føre til at sagsbehandlingstiderne mindskes markant.

Konkrete tiltag

Sidst nævner Alex Søndergaard, hvilke konkrete tiltag kommunerne kan gribe til:

– Et loft over sagsbehandlingstider er et godt redskab, som kommuner relativt let kan indføre i enten en vejledende eller hård udgave. Kommuner kan også etablere en fast-track-ordning, så særlige byggesager kan behandles effektivt.

Fakta

Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.400 virksomheder og viser blandt andet, at:

18 % har følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med myndighederne.

32 % har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet.

22 % vurderer deres samlede kontakt med det offentlige som dårlig eller meget dårlig.

29 % har oplevet mangelfuld eller direkte vildledende rådgivning.

#sagsbehandling #smvdanmark
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0