Infrastruktur
3 mins read

Spektakulært løft af 5.500 tons brofag på Vestbroen

29/11/2024, 11:25
Ingenører ved prøveløft af brofag med 12 specialdesginede donkrafte.
I baggrunden kan man se en af de i alt 12 specialdesignede donkrafte, der løfter broen. Tilsammen har de en løftekapacitet på 9000 ton. Foto: Sund & Bælt
Agner Clausen Agner Clausen
Like 0

Storebæltsbroen blev åbnet for trafik i juni 1998, og siden har over 284 millioner køretøjer krydset broen. Nu er tiden kommet til at Vestbroens bevægelige dele skal udskiftes. Det drejer sig om glidelejer, kaldet glideplader, som de 110 meter lange brofag hviler på. Lejerne er placerede mellem bropillerne og brofagene og tillader vejelementerne at udvide sig og at trække sig sammen. For at kunne renovere de slidte lejer skal de 5.500 tons tunge vejelementer løftes cirka 20 millimeter, hvilket skaber lige tilstrækkelig plads til at de mellem 5,5 og 7,5 tunge broplader kan fjernes. For at kunne gennemføre denne operation kræves specialudviklede metoder og værktøj.

Læs også: Fartøj til nedsænkning af tunnelelementer kommet til Rødbyhavn

”Man kan ikke slå op i en manual, når man skal løfte Storebæltsbroen, der vejer flere tusinde ton. Hver enkelt del af broen er unik, og derfor tør jeg godt kalde det en stor ingeniørbedrift, at vi nu, efter mange måneders arbejde, har fundet en sikker og effektiv metode”, siger Sophie Juulsgård, der er ingeniør og projektleder i Sund & Bælt.

Sund & Bælt foretog i går, torsdag den 28. november 2024 et vellykket prøveløft. Løftet skete ved hjælp af 12 specialfremstillede donkrafte, der tilsammen har en løftekapacitet på 9.000 tons.

Læs også: Verdens største betonelementfabrik søger fremtidig operatør

Der er lettelse at spore hos Sund & Bælt over at prøven gik godt:

”Det har været helt afgørende for os at finde en metode, hvor vi kan udføre broløftene uden at påvirke trafikken, da det vil tage flere år at udskifte alle glidepladerne. Derfor er vi både lettede og stolte over, at prøveløftet er gået efter planen”, siger Sophie Juulsgård.

Efter prøveløftet leder Sund & Bælt nu efter en entreprenør som kan varetage vedligeholdelsesarbejdet. Når entreprenøren er fundet via et udbud, vil udskiftningen gå i gang. Arbejdet forventes at tage 3-5 år.

Se en video om broløftet her: Broløft på Storebæltsbroen

Fakta

  • Storebæltsforbindelsen stod færdig i 1998, men lejerne blev installeret allerede i 1995.
  • Det er et brofag på ca. 110 m, der skal løftes ad gangen. Et brofag vejer ca. 5.500 ton, svarende til vægten af 3.500 almindelige personbiler.
  • Brolejerne, som skal tages ud og renoveres, vejer mellem 5,5 og 7,5 ton.
  • Glidepladerne er 6 mm tykke, når de er nye. Glidepladerne bliver slidt, når broen be-væger sig, og skal skiftes, når de har en tykkelse på 3 mm.
  • Hos Sund & Bælt er det projektchef Finn R. Gottfredsen, som står i spidsen for projektet sammen med hans kollegaer Sophie Juulsgård og Martin Duus Havelykke.
  • Rambøll er rådgiver på opgaven.
  • Donkraftene til prøveløftet er leveret af HYTOR, mens det er HRS i Korsør, som har stået for det praktiske arbejde ved prøveløftet.

#storebælt #sund&bælt
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0