Med Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at undersøge, hvordan den nødvendige kapacitet til både vej- og jernbanetrafik over Lillebælt sikres i fremtiden.
Vejdirektoratet og Banedanmark fik til opgave at udføre en analyse for at afdække, hvilke muligheder og udfordringer, der vil være i forbindelse med dette projekt. Screeningsfasen, som er første trin i den strategiske analyse, er nu afsluttet.
”I screeningsfasen har vi kigget på seks forskellige linjeføringer for en ny forbindelse på tværs af Lillebælt. Vi har regnet på og sammenlignet de forskellige løsninger. Det viser det sig, at en vejforbindelse syd om Middelfart er den løsning, der giver de største trafikale gevinster, når man ser på sparet rejsetid og kørselsomkostninger,” siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense.
Men forligskredsen har vurderet, at linjeføringen syd om Middelfart (se illustration) i høj grad må ses i sammenhæng med resultatet af den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn, som forventes færdig i slutningen af 2024. Derfor bliver den strategiske analyse af en ny forbindelse ved Middelfart midlertidigt sat på pause.
Samtidig har Vejdirektoratet og Banedanmark også kigget på de eksisterende forbindelser over Lillebælt. Beregningerne viser, at der først vil være udsigt til kritisk trængsel på Den Ny Lillebæltsbro efter år 2040. Det er samtidig vurderingen, at Den Gamle Lillebæltsbro kan holde mindst 50 år endnu.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2024