Vejdirektoratets finske modpart, Väylävirasto, mener, at det er muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Umeå og Vasa. Svenskerne er mere skeptiske.
Vejdirektoratets finske modpart, Väylävirasto, mener at det er fuldt ud muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Sverige og Finland. Det konkluderer man hos Väylävirasto, som nu har præsenteret en undersøgelse af en sådan over Kvarken mellem Umeå og Vasa.
Det ville dog blive et meget dyrt eventyr, idet man anslår at det ville koste mellem 5 og 29 milliarder euro (37 til 216 milliarder danske kroner) at anlægge forbindelsen. Øresundsforbindelsen kostede mellem 50-55 milliarder kroner i 2025-priser.
Samtidigt viser undersøgelsen, at trafikbehovet ville være “moderat” med 2.000-3.000 personbiler og 500-600 lastbiler i døgnet. Til sammenligning passerer 18.000 personbiler Øresundsbroen dagligt.
Det billigste alternativ, en landevej på henholdsvis land og hav, ville kun koste 5-8 milliarder euro, men ville have en stor miljøpåvirkning på Kvarkens naturbeskyttelsesområder og Unesco-verdensarv.
I Sverige er man ikke lige så begejstret for en fast forbindelse, både regeringen og forsvaret er skeptiske.
Der er ikke truffet politiske beslutninger, hverken i Finland eller Sverige.
Hvis projektet bliver til virkelighed, forventes det tidligst at stå færdigt i 2040’erne.
Teksten bygger på en artikel i vores søstermagasin Branschaktuellt.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2025