Finland planlægger en historisk overgang til europæisk sporvidde. Projektet indgår i en militærstrategisk beslutning og skal påbegyndes i landets nordlige dele og vil blive gennemført gradvist over de kommende årtier.
“Det er nu eller aldrig,” siger kommunikationsminister Lulu Ranne. “Hvis vi gør det nu, sker det kontrolleret, og vi kan få gavn af … EU-finansiering.”
EU kan finansiere op til 50 procent af planlægningsomkostningerne og 30 procent af selve byggeriet. Den første etape nord for Uleåborg anslås at koste cirka 1,5 milliarder euro, med byggestart tidligst i begyndelsen af 2030’erne.
Den nuværende sporvidde på 1.524 millimeter, en arv fra den russiske tid, skal erstattes med europæisk standardbredde på 1.435 millimeter. Ændringen er afgørende for forsvarssamarbejdet inden for NATO, ifølge eksperter.
“Allervigtigst er det, at Finland på et antal jernbanestrækninger får europæisk sporvidde,” siger Per Skoglund, universitetslektor ved det svenske Forsvarshögskolen til DN. Han understreger, at eventuelle NATO-forstærkninger ville ankomme via norske havne og transporteres gennem Sverige.
Teksten baserer sig på en artikel i vores søstermagasin Branschaktuellt.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2025