Infrastruktur
1 min read

Finsk jernbane skal have europæisk sporvidde

16/05/2025, 09:23
Jernbanespor i Finland
Foto: Timo Mäkeläinen / Unsplash

“Det er nu eller aldrig,” siger kommunikationsminister Lulu Ranne. “Hvis vi gør det nu, sker det kontrolleret, og vi kan få gavn af … EU-finansiering.”

EU kan finansiere op til 50 procent af planlægningsomkostningerne og 30 procent af selve byggeriet. Den første etape nord for Uleåborg anslås at koste cirka 1,5 milliarder euro, med byggestart tidligst i begyndelsen af 2030’erne.

Militærstrategisk beslutning

Den nuværende sporvidde på 1.524 millimeter, en arv fra den russiske tid, skal erstattes med europæisk standardbredde på 1.435 millimeter. Ændringen er afgørende for forsvarssamarbejdet inden for NATO, ifølge eksperter.

“Allervigtigst er det, at Finland på et antal jernbanestrækninger får europæisk sporvidde,” siger Per Skoglund, universitetslektor ved det svenske Forsvarshögskolen til DN. Han understreger, at eventuelle NATO-forstærkninger ville ankomme via norske havne og transporteres gennem Sverige.

Teksten baserer sig på en artikel i vores søstermagasin Branschaktuellt.

#finland
Agner Clausen