Det er ikke hver dag man kan ser noget lignende her til lands. Ja der er faktisk en af verdens største spormaskine, RUS1000s, der nu udskifter sporet på stækningen mellem Roskilde og Ringsted. Mastrodontmaskinen er 1.200 meter lang, kræver 35 mand at betjene og klarer mere eller mindre det hele, fortæller byggechefen.
”Den renser og udskifter de gamle skærver, fjerner de gamle sveller og skinner. Til sidst lægger den nye sveller og skinner. Det eneste, den ikke gør, er faktisk at svejse skinnerne sammen,” siger Kristian Andersen, der er byggechef på projektet.
Kristian Andersen har i sine mange år i branchen set en del forskellige maskiner gennem sit arbejdsliv, men RUS1000s er i en særklasse for sig:
”Det er især fascinerende at se, hvad RUS1000s kan, for det er ikke set før. I forhold til manuelt arbejde, så er den cirka 10 gange så hurtig. Og noget af det bedste ved den er, at vi kan opretholde trafikken i nabosporet, mens vi arbejder ved siden af. Det vil sige, at vi kun lukker strækningen i den ene side, så vi kan stadig køre tog med passagerer og gods, mens vi bruger den her maskine.”
Når den er færdig i Danmark den 24. november, skal den retur til Tyskland og arbejde videre på andre sporprojekter.
Banedanmark forventer at være færdige med årets arbejde i midten af december. Resten af fornyelsesprojektet mellem Roskilde og Ringsted forventes afsluttet næste år.
”Når vi er færdige med at forny banen her, betyder det, at passagererne og pendlerne vil opleve langt færre fejl på strækningen og flere tog til tiden,” siger Kristian Andersen.
Se en video om hvordan RUS1000s fungerer.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2025