Det 217 meter lange betonelement, der er fremstillet på produktionsanlægget i Rødbyhavn, udgør den første del af den rekordlange sænketunnel, der skal forbinde de to lande. Indvielsen markerer en betydelig fremskridt i dette omfattende projekt.
Udover indvielsen af tunnelelementet vil Kongen også møde de unge lærlinge, der bidrager til opførelsen af dette banebrydende projekt. Femern Bælt-forbindelsen er mere end blot en transportforbindelse; det er et engagement i at skabe fremtidige muligheder og sikre et bæredygtigt arbejdsmiljø. Sociale klausuler i anlægskontrakterne sikrer etablering af 500 lærlingepladser under projektets forløb.
For at sætte et varigt præg på denne historiske begivenhed afsløres en tidskapsel også den 17. juni. Kapslen indeholder tanker og genstande fra dem, der har haft en rolle i designet og konstruktionen af det første tunnelelement. Denne tidsrejse sendes til fremtidige generationer og bliver gravet ned nær tunnelportalen som et minde om den dag, hvor Danmark og Tyskland rykkede tættere sammen.
Indvielsen af det første tunnelelement er et symbol på den enorme indsats og det engagement, der ligger bag Femern Bælt-forbindelsen.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2025