Infrastruktur
2 mins read

Nyt CCS-partnerskab forbinder havne, rørledninger og platforme

24/06/2024, 08:05
Nyt CCS-partnerskab forbinder havne, rørledninger og platforme
Fra venstre Rune D. Rasmussen (ADP), Martin Rune Pedersen (TotalEnergies), Kim Søgård Kristensen (Evida)
Agner Clausen Agner Clausen
Like 0

Forestil dig en fremtid, hvor skibe lægger til i Fredericia Havn lastet med indfanget CO₂, der skal lagres sikkert og permanent i den danske del af Nordsøen. Det er ambitionen med en ny partnerskabsaftale, som lanceredes den 21. juni 2024 mellem TotalEnergies Denmark, Evida og Associated Danish Ports (ADP), som understøtter de nationale målsætninger for CO₂-reduktion og planerne for fangst og lagring af CO₂.

Geologiske undersøgelser viser, at Danmarks undergrund er et ideelt sted at opbevare opsamlet CO₂. Den centrale geografiske placering i Europa gør det også muligt at bidrage til, at vores EU-nabolande kan reducere deres udledninger ved hjælp af CCS-faciliteterne. Men det er afgørende, at der bliver udviklet infrastruktur til at transportere CO₂’en til lagringssteder, i den nødvendige skala.

Martin Rune Pedersen, landechef for TotalEnergies i Danmark, siger:

“CCS er en bro til fremtidens klimaløsninger. TotalEnergies har arbejdet med CO₂-lagring globalt i mange år. Nu indleder vi en indsats i den danske del af Nordsøen, og med vores projekt Bifrost har vi som mål årligt at lagre 5 millioner tons CO₂ fra 2030. En stærk transportinfrastruktur er afgørende for at opnå det mål. Med dette partnerskab tager vi det næste skridt mod at udvikle rygraden i vores fremtidige offshore CCS-industri, ikke mindst takket være vores dygtige partnere Evida og ADP.”

Udviklingen af infrastrukturen skal være på plads, når TotalEnergies Bifrost-lager er klar til at lagre CO₂, hvilket forventes at ske i 2030. Målet er at etablere en rørledning, det såkaldte ”North Sea link”, der forbinder Fredericia-området med den jyske vestkyst, hvor offshore infrastruktur skal bruges i den videre transport af CO₂’en til lageret i den danske del af Nordsøen. Taulov Dry Port vil være i stand til at modtage og transportere CO₂ via lastbiler og jernbane, som derefter kan føres ind i rørledningsinfrastrukturen.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0