Femernforbindelsen er et infrastrukturprojekt i den tunge ende. Her kræves der forskellige specialfartøjer til anlægning og placering af de 73.500 tons tunge tunnelelementer. I juli ankom det unikke fartøj Maya, som har til opgave at etablere et ensartet leje af grus og sten i tunnelrenden, hvor tunnelelementerne efterfølgende skal placeres.
Til transport og nedsænkning af de 217 meter lange tunnelelementer kræves et andet specialfartøj. Det nye nyt fartøj er en såkaldt Immersion Pontoon, som netop er ankommet til den enorme byggeplads ved Rødbyhavn. Fartøjet er designet til med millimeters præcision at nedsænke de 73.500 tons tunge elementer. Fartøjet består faktisk af to dele, som kan sammenkobles og skilles ad, alt efter hvad det skal bruges til. Anvendes det til transport af standardelementerne, skilles fartøjet ad og hver del bærer sin ende af tunnelelementet. De væsentlig mindre specialelementer bæres med de to fartøjer koblet sammen til et.
Når tunnelelementer kommer ud af fabrikken, er de lette nok til at flyde, men før nedsænkningen bliver de fyldt med flere tusinde ton ballastbeton. Det gør elementet tungt nok til, at det kan nedsænkes i den udgravede tunnelrende på havets bund. Herfra holdes tunnelelementet kun oppe ved hjælp af de to Immersion Pontoons, der fungerer som overdimensionerede korkbælter.
FAKTA om Immersion Pontoon
Se en film om hvordan elementerne sænkes ned på havbunden og derefter samles.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2024