Om blot fem år vil man kunne tage toget fra København til Hamborg på kun 2½ time. At der kommer at opstå en symbiose mellem disse til økonomiske centre er næsten selvklart. Men at forbinde to regioner, Sjælland og den tyske delstat Slesvig-Holsten handler om mere end at bygge en tunnel.
-En væsentlig fordel ved den kommende faste Femern Bælt-forbindelse er, at den vil lette den grænseoverskridende mobilitet i regionen. Det vil dog kun blive en realitet og give merværdi, hvis det lykkes os i fællesskab at etablere og udbygge de grænseoverskridende forbindelser. Selve tunnelen er blot en brik i puslespillet for udviklingen af en velintegreret grænseregion, siger Werner Schwarz, Europaminister i delstaten Slesvig-Holsten.
Det indebærer også andre infrastrukturelle tiltag. Teknisk kræver det blandt andet at man skal sikre at toget kan køre på tværs af den nye forbindelse. Desuden skal der findes løsninger for billethåndtering.
Foruden de tekniske udfordringer, er det også vigtigt, at man får forbundet regionerne ved at hjælpe borgere og forretningsdrivende på begge sider af Femernforbindelsen at se potentialet ved den nye grænseregion. For man vil også have områderne mellem de to metropoler med på toget.
For at ny disse mål underskrev den tyske delstatsminister Werner Schwarz og regionsformand Heino Knudsen i fredags en ny handleplan for samarbejdet på tværs af bæltet.
– Vi vil med handleplanen skabe sammenhæng og sikre en tæt integration på tværs af Femern Bælt-geografien. Her er det helt afgørende, at vi får forbundet de nære geografier med lokale togforbindelser, som gør det muligt at komme til både arbejde, uddannelse og oplevelser i den modsatte geografi, og vi skal arbejde på et sammenhængende billetsystem, siger Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for Regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2025