Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har indgået aftale om at købe aktiemajoriteten i Københavns Lufthavn A/S. Baggrunden for opkøbet, er et ønske om at få kontrol med Lufthavnen, som er en vigtig del af den danske infrastruktur.
– Jeg er meget glad for, at vi med den politiske aftale tager ansvar for at understøtte gode rammer for udviklingen i Københavns Lufthavn. Jeg er også meget glad for, at staten med købsaftalen med ATP igen får mulighed for at opnå en endnu større rolle i ejerskabet af Københavns Lufthavn end i dag, siger finansminister Nicolai Wammen.
Et greb i lommen
Staten køber 98% af aktierne for 32 milliarder. Det er mange penge, kan man synes. Finansminister Nicolai Wammen peger dog på, at købet mere er en investering end et køb, en ”finansiel transaktion”.
– Det betyder, at vi har penge stående på kontoen, man kan sige på kontantbeholdningen, og dem veksler vi nu til aktier i Københavns Lufthavn.
– Dermed fremtidssikrer vi, at lufthavnen også i fremtiden har en ansvarlig og langsigtet ejerkreds, og vi sikrer gode rammer for, at lufthavnen som central dansk infrastruktur og en af Danmarks største arbejdspladser også i fremtiden bidrager positivt til den danske økonomi, dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser
Cheføkonom i Danske Bank, Las Olsen, tilføjer:
– Det er vildt at sige, men det er nærmest et greb i lommen. I år forventer regeringen selv et overskud på næsten 60 milliarder. Sidste år var det 90 milliarder. Så staten har rigeligt stående på kistebunden.
Ifølge cheføkonomen skal man passe på med at sammenligne den slags engangsbeløb med fast udgifter, der skal betales hvert år.
Opkøbet vækker begejstring
Købet har vagt glæde hos Dansk Industris administrerende direktør:
– At Københavns Lufthavn nu primært ejes af danske interesser, er en meget vigtig og glædelig nyhed for hele Danmark. Lufthavnen er en helt vital del af vores infrastruktur og spiller en afgørende rolle for at forbinde Danmark med resten af verden, siger Lars Sandahl Sørensen.
En lignende begejstring er at spore i SAS:
– Dette er et afgørende skridt for dansk og skandinavisk sammenhængskraft. At styrke Københavns Lufthavn som et globalt knudepunkt kræver et tæt samarbejde mellem alle interessenter, siger Anko van der Werff, administrerende direktør i SAS.
Staten har jo også aktiemajoriteten i SAS, og det har muligvis indgået i overvejelserne i forbindelse med investeringen.
“Jeg vil ikke lege lufthavnsdirektør”
Nicolai Wammen fremhæver dog, at staten kun vil fungere som ejer, men overlade den daglige drift til den eksisterende ledelse og direktion.
– Jeg kommer ikke til at sidde her som finansminister og lege lufthavnsdirektør, siger Nicolai Wammen.
Ifølge Christian Poulsen, der er direktør i Københavns Lufthavn, er tryg ved de nye ejere
– Det, der sker til dagligt og ude hos medarbejderne og partnerne, og det man oplever som kunde i lufthavnen, vil være fuldstændig det samme, slår han fast.
– Det eneste der vil være anderledes er, hvordan man sidder rundt om bordet i bestyrelsen og beslutter de langsigtede planer for lufthavnen. Vi har helt tiden været begunstiget med gode ejere. Nu har vi fået ligeså gode ejere, og det er dejligt at se, at de planer vi har for fremtiden i lufthavnen, går hånd i hånd med det, vi hører fra vores kommende ejer, fortæller han.
Grumme kapitalister
Staten har købt ATP og den canadiske pensionskasse OTPP ud af Københavns Lufthavn A/S. Ifølge TV 2 erhvervskommentator, Ole Krohn, er statens mål med købet særligt at slippe af med de sidste.
– Man syntes, de var nogle grumme kapitalister, som i stedet for at geninvestere i lufthavnen blev ved med at hive udbytte ud, fortæller Ole Krohn.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2025