Infrastruktur
2 mins read

Svensk infrastrukturprojekt til 91,4 milliarder kroner igangsat

8/11/2024, 09:27
Svensk infrastrukturprojekt til 91,4 milliarder kroner igangsat
Animeret bilde som viser hvordan jernbanen kommer til at se ud på strækningen mellem Gerstaberg-Långsjön. Kilde: Trafikverket
Agner Clausen Agner Clausen
Like 0

I onsdags blev indledningen til selve anlægningsarbejdet fejret ved, at de første spadestik blev taget i en højtidelig ceremoni. Og der er grund til at fejre, for det er ikke et hvilket som helst projekt, der hermed bliver skudt i gang.

Ostlänken skal afhjælpe flaskehalse på en af hovedstrækningerne til den svenske hovedstad. Allerede nu er der trangt på sporene, og samtidig har man en forventning om, at flere og flere vil tage toget frem over.

Arbejdet med at undersøge mulighederne for Ostlänken begyndte allerede i 2001. Siden 2014 har man arbejdet målrettet på at planlægge den nye jernbane.

Læs også: Göteborg får en ny hovedbanegård til SEK 870 millioner

“Det er fantastisk at se, at vi nu kan gå i gang med at bygge Ostlänken. Projektet er meget vigtigt for regionen,” siger Magnus Sjöberg, programchef for Ostlänken.

Til vinter påbegyndes det første større byggearbejde i Gerstaberg, i nærheden af Södertälje.

Trafikverket har allerede gennemført en del forberedende arbejde. For eksempel er den nye godsbane Kardonbanan, som forbinder Södra stambanan med havnen i Norrköping, blevet færdigbygget. Der er også opført en ny godsbanegård uden for Norrköping, og i Nyköping er man i gang med at bygge en ny rejseterminal.

Trafikverket forventer, at Ostlänken kan åbne for trafik i 2035. Den samlede pris for projektet anslås til 91,4 milliarder svenske kroner.

Fakta om Ostlänken

Se et kort over strækningen.

  • 160 km dobbeltsporet jernbane mellem Järna och Linköping
  • 3 regioner (Stockholm, Södermanland og Östergötland)
  • 5 kommuner (Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping og Linköping)
  • 5 nye rejseterminaler (Vagnhärad, Nyköping, Skavsta, Norrköping och Linköping)
  • 25 procent av Ostlänken bliver bygget på bro eller i tunnel
  • Maksimal hastighed for togene på Ostlänken bliver 250 kilometer i timen
  • Anslået byggetid 2024-2034, åbner for trafik 2035
  • Anslåede omkostninger er 91,4 milliarder kroner
#norden #ostlänken #sverige
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0