Sund & Bælt har udbyder af første fase af udvidelsen af Øresundsmotorvejen. Projektet skal afhjælpe flaskehalse.
Øresundsmotorvejen er præget af trafikale problemer i myldretiden, især på den vestlige del af motorvejen og ved knudepunkterne i Kastrup og Tårnby.
For at øge kapaciteten og reducere trafikpropperne har et flertal i Folketinget, som en del af Infrastrukturplan 2035, besluttet at udvide Øresundsmotorvejen. Den første fase af motorvejsudvidelsesprojektet er nu udbudt af Sund & Bælt, som en hovedentreprise. Denne fase omfatter tilføjelse af ekstra spor mellem afkørsel 20, København C, og afkørsel 17, Lufthavn V. Derudover vil der blive anlagt en parallel rampe mellem afkørsel 19, Ørestad, og afkørsel 20, København S.
Sund & Bælt understreger i udbuddet, at entreprenøren skal gennemføre projektet med hensyntagen til både lokale beboere og de mange daglige pendlere i området. I byggeperioden vil der blive gjort en indsats for at opretholde det samme antal kørebaner i drift.
Ansøgninger om prækvalifikation skal indsendes via eu-supply.com senest den 3. juni 2025.
I etape 2 ombygges afkørslerne 15/16, Lufthavn Ø, i Kastrup.
Læs mere om projektet på Sund & Bælts hjemmeside.
Læs også: Havnetunnel: en svær fødsel
Projektering og udbud
Anlægsarbejde
Åbning af udbygget motorvej
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2025