Infrastruktur Anlægsarbejde
2 mins read

Verdens længste vejtunnel under vand bygges i Norge

10/06/2024, 09:19
Verdens længste vejtunnel under vand bygges i Norge
Kilde: Norkonsult
Agner Clausen Agner Clausen
Like 0

Bergen og Stavanger 40 minutter hurtigere med bil

Når den nye vej, Rogfast, der krydser Boknafjorden og Kvitsøyfjorden, er færdigbygget, vil rejsetiden mellem Bergen og Stavanger med bil blive reduceret med 40 minutter. To færgeruter (E39 Mortavika – Arsvågen og Mekjarvik-Kvitsøy) kan nedlægges, og Norges mindste kommune, Kvitsøy, med knap 600 indbyggere, får fastlandsforbindelse som en del af dette projekt.

En enorm konstruktion

De samlede omkostninger for projektet er beregnet til NOK 20,6 milliarder. Projektet skal finansieres med bompenge. Hovedtunnelen, der skal have to spor, bliver 26,7 kilometer lang. Via to rundkørsler skal der føres en tunnel til Kvitsøy på 3,5 kilometer. Det norske vejvæsen er bygherre på projektet. Projektet er opdelt i flere store kontrakter, hvoraf afsnittet fra Kvitsøy er udbudt, men ikke tildelt.

Mere end bare en tunnel

“På det dybeste sted er tunnelen 388 meter under havets overflade, med mindst 50 meter nede i fjeldet under havbunden. I området ved Kvitsøy skal der bygges et anlæg til ventilation af tunnelen. Her skal der graves to skakter op til Kvitsøy,” fortæller Sveinung Brude, der er projektleder på Kvitsøy for projektet hos Norges vejvæsen.

“I alt skal der graves næsten 60 kilometer tunnel på hele dette anlæg. Ud over hovedtunnelerne, rundkørsler og ventilationssystemer anlægges der tunneler, der skal bruges i anlægsfasen og til evakuering mellem tunnelløbene, og der er tunnelrum til opsamling af vand, der skal pumpes ud. Der skal også monteres en masse elinstallationer og avanceret elektronik i sikkerheds-, drifts- og overvågningssystemer,” siger Sveinung Brude.

Ny teknologi i brug

Han fortsætter: “Det er altid positivt, når vi får mulighed for at tage ny teknologi i brug. På Rogfast bruger vi jævnligt seismiske sprængninger på den forreste del af tunnelen for at kortlægge bjergforholdene ca. 100 meter fremme. Ud fra de seismiske signaler, laves der modeller, der gør, at vi ved, hvordan jordbundsforholdene er, inden vi kommer dertil i processen. Med denne viden kan vi bygge tryggere, sikrere og mere effektivt,” slutter projektlederen.

Fakta om Rogfast-projektet:

  • Længde: 26,7 km (hovedtunnel) + 3,5 km (Kvitsøy)
  • Dybde: 388 meter (på det dybeste sted)
  • Omkostninger: NOK 20,6 milliarder
  • Finansiering: Bompenge
  • Færdiggørelse: 2029
  • Bygherre: Norges vejvæsen
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0