Betonelementfabrikken ved Rødby havn, som er i gang med at producere de 89 betonelementer, til den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel, er på svimlende 1,5 millioner m2 eller godt 210 fodboldbaner.
Når tunnelen er færdigbygget vil anlægget med fordel kunne bruges til andre infrastrukturprojekter.
Derfor besluttede Folketinget den 14. december 2023 ved lov at bevare elementfabrikken. Loven sikrer, at fabrikken og arbejdshavnen ved Rødbyhavn kan bevares og fortsætte under statsligt ejerskab i regi af Sund & Bælt, når fremstillingen af tunnelelementerne til Femern-tunnelen er afsluttet.
For at skabe de bedst mulige rammer for overtagelse af driften af fabrikken inviterer Sund & Bælt nu potentielle virksomheder og organisationer til en såkaldt markedsdialog, fortæller CEO i Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen.
– At vinde en koncession af verdens største elementfabrik er selvsagt en stor og meget kompleks opgave. Derfor er det helt afgørende, at vi har en dialog med potentielle aktører, så vi får en forståelse for parternes behov, kompetencer og muligheder. Det gør os i stand til at skabe de helt rigtige rammer for den fremtidige drift og udvikling af fabrikken, siger Mikkel Hemmingsen.
Indsigterne fra markedsdialogen bruges til at skrive et udbud om en længerevarende aftale, som forventes at træde i kraft fra 2028.
Foruden fabrikken består anlægget også af den store arbejdshavn, der sikrer let adgang til råmaterialer og udsejling af elementer.
IndustryRadar Danmark
Lindhagensgatan 53
112 43 Stockholm, Sverige
Kundeservice: +468 – 400 22 620
Administrerende direktør: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ejer: IndustryRadar AB(SE), et uafhængigt,
(redaktionelt uafhængigt selskab)
Organisationsnummer: 559303-9182
[email protected]
Copyright iRadar.dk – 2024