Transport
5 mins read

Renoveret Oslobåd i nyt skrud

3/02/2025, 12:22
Den nyrenoverede Oslobåd MS «Nordic Pearl» anløber Oslo Havn.
Den nyrenoverede Oslobåd MS «Nordic Pearl» anløb Oslo for første gang i onsdags. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn
Agner Clausen Agner Clausen
Like 0

I løbet af første kvartal 2025 investerer Gotlandsbolaget omkring 250 millioner danske kroner i at opgradere de to passagerskibe, der dagligt anløber Oslo og København.

MS “Nordic Pearl” – tidligere kendt som MS “Pearl Seaways” – har ligget i tørdok i Landskrona siden starten af januar. Dér er kahytterne blevet totalrenoveret, og skroget er malet i det, Gotlandsbolaget beskriver som en “akvagrøn” farve.

Nye farver fra top til tå

Selvom der ikke var ikke tale om en jomfrurejse, så havde MS “Nordic Pearl” fået et ansigtsløft, da hun i onsdags anløb Oslo havn i et helt nyt skrud.

– Den akva-grønne farve er inspireret af havets toner mellem Oslo og København, og den eksakte nuance er valgt ud blandt mere end 15 forskellige farveprøver. Denne farve komplementeres af en rød skorsten. Den røde farve repræsenterer samhørigheden med rutens nye ejer, Gotlandsbolaget, som har et rødt logo – og en rød skorsten på alle skibene. Samtidig får skibene en kontrastfuld sort stribe midt på skibet, siger Kim Heiberg, rutedirektør for Københavnsbåden for Gotlandsbolaget.

Heiberg havde en lignende stilling hos DFDS fra 2017 frem til at Gotlandsbolaget overtog ruten og skibene i november 2024.

Heiberg fortæller, at farverne er resultatet af en omfattende mærkevare- og designproces som har involveret flere afdelinger, kunder og målgrupper, og som var ledet af 100 medarbejdere, med reklamebureauet Mensch som facilitatorer.

Nye kahytter

For passagererne er det sandsynligvis endnu vigtigere, at samtlige kahytter nu bliver totalrenoverede. Størstedelen af kahytterne var færdigrenoverede, da skibet sejlede fra København i tirsdags, mens de resterende færdiggøres i løbet af de nærmeste uger.

– Vi har lyttet til vores gæster og mener, at de renoverede kahytter vil gøre en stor forskel i for gæsternes oplevelse. Alt interiør i de nuværende standardkahytter bliver skiftet ud, det inkluderer senge, madrasser, skriveborde og baderum. Der kommer også TV i alle kahytter. Alt undtagen vægge og lofter fjernes fra alle kahytter på Nordic Pearl, og det samme vil ske på Crown Seaways fra midten af marts, siger Heiberg.

(Efter istandsættelsen vil Crown Seaways omdøbes til Nordic Crown).

Oslobådene (kaldes Danskebåten på norsk) har en lang tradition i Oslo Havn og er indbegrebet af oplevelsesrige sørejser mellem Oslo og København til millioner af passagerer gennem mange år.

– Vi er meget glade for, at Gotlandsbolaget nu investerer betydelige summer i den traditionsrige og folkekære rute. Opgraderingen af både kahytter og fællesarealer er positivt for den søforbindelse mellem Norge og kontinentet, siger Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn.

Stolt historie

Gotlandsbolaget overtog den ikoniske færgerute mellem Oslo og København fra DFDS 1. november 2024. Da havde ruten været en del af det danske rederi DFDS’s portefølje, siden selskabet blev grundlagt i 1866.

Den nye ejer er også et rederi med stolte traditioner. Gotlandsbolaget blev grundlagt i 1865 og er Sveriges ældste passagerrederi.

Gotlandsbolaget betalte 400 millioner danske kroner for de to færger, der trafikkerer ruten, i tillæg til terminal- og havneaftaler og 800 ansatte i Oslo og København.

– Ruten København-Oslo er af høj prioritet for Gotlandsbolaget, hvilket tydeligt ses i de betydelige investeringer, der gøres. Vi går fra at være en del af en global virksomhed til at være en nordisk virksomhed. Dette medfører også nogle organisatoriske ændringer, hvor vi kan arbejde langt mere markedsspecifikt. Vi kommer til at inkludere de to hovedstæder meget mere i vores produkttilbud og kommunikation, siger Heiberg.

I første omgang betyder det, at Frederikshavn droppes fra ruten i sommersæsonen. Fra 1. april 2025 – når skisæsonen i Norge er slut – vil Oslobådene sejle direkte mellem Oslo og København.

– Vi vil sejle direkte mellem Oslo og København for at forbedre minicruise-produktet og give gæsterne længere tid i de to hovedstæder, siger Heiberg.

Flåden udvides med nye skibe

Selvom Gotlandsbolaget nu investerer et betydeligt beløb i både Pearl og Crown, begynder begge skibe at blive gamle. Pearl blev bygget i 1989, mens Crown er fra 1994. Gotlandsbolaget planlægger store investeringer i nye skibe, der skal trafikere Københavnsruten i fremtiden.

– Vi investerer nu i de eksisterende rammer for at blive klogere på, hvilke større investeringer, der er brug for i fremtiden. I løbet af de næste par år begynder vi at se på de tekniske specifikationer for de nye skibe, sagde Kim Heiberg for nylig i et interview med børsen.dk.

Selvom Gotlandsbolaget endnu ikke har taget nogen beslutninger om, hvorvidt de vil bygge nye skibe med nul-emissions-teknologi, er selskabet tydeligt om, at de har ambitiøse klimamål.

– Hvilken fremdriftsteknologi, vi vil bruge på de nye skibe, kan vi ikke svare på nu. Det vil blive bestemt i forbindelse med den tekniske opstart. Det, vi kan sige, er, at Gotlandsbolaget er førende på området og ikke har planer om at reducere ambitionsniveauet, siger Kim Heiberg.

Oslo Havn har også ambitiøse klimamål. Målet er at skære klimaudledningerne med 85% inden 2030 og blive verdens første nul-emissionshavn på sigt.

– Når Gotlandsbolaget om nogle år skal investere i nye skibe, der skal erstatte Pearl og Crown, er det vigtigt, at selskabet satser på emissionsfri og bæredygtig teknologi. Danskebåten har benyttet sig af landstrøm i Oslo Havn siden 2017. Fremtidens skibe bør også i størst muligt omfang sejle emissionsfrit mellem Oslo og København, siger havnedirektør Mathisen.

Se den oprindelige norske artikel på iradar.no.

#dfds #gotlandsbolaget #oslobåden
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0